Hva du bør vite om spilling med satellitt-internett

Å spille spill på nettet er en flott måte å tilbringe tiden på, og bli kjent med mennesker fra hele resten av verden. Men alle spill fungerer ikke like bra på forskjellige tilkoblinger, og med satellitt-internett er det et par ting du må vite.

Hvis du liker tur-baserte spill som sjakk, casinospill og tankespill som Candy Crush eller Wordfeud, er ikke satellitt-internett noe stort problem. Det samme gjelder også for spill på sosiale nettverk, som Farmville eller Mob Wars.

Liker du å prøve lykken hos nettest nyeste casino funker det også fint med satellitt-internett. Du vil imidlertid støte på problemer dersom du har lyst til å spille det som kalles MMORPG-spill. Dette akronymet står for Massively Multiplayer Online Role-Playing Games, og spill som faller inn under denne kategorien er blant annet World of Warcraft, Guild Wars, Runescape, League of Legends og Forza Motorsport 4. Generelt sett kan du få problemer dersom du skal spille et skytespill eller et sportsspill. Noen av disse spillene blokkerer faktisk spillere som kobler seg til fra nettverk med høy ping, som satellitt-internett ofte gir.

Blokkert på satellitt

Hvorfor blokkerer de spillere som bruker satellitt-internett?

All aktivitet på internett er basert på informasjon som beveger seg på tvers av et nettverk. Noen ruter tar rett og slett lengre tid enn andre. Satellitt-internett krever et signal for å bevege seg gjennom verdensrommet når informasjonen forlater huset ditt. Når signalet treffer satellitten spretter det tilbake ned på jorda. Hvis man tar distansen signalet må reise og sammenligner det med kabelnett eller fiber, så forstår man at avstanden til verdensrommet og tilbake er mye lengre og tar lengre tid. 

For eksempel er Viasat-satellittene over 35 000 kilometer over jordoverflata. Det er altså 70 000 kilometer tur-retur. Det er nesten to ganger rundt jordkloden (jordas omkrets er litt over 40 000 kilometer).

Dette resulterer i en forsinkelse fra du trykker på en knapp på tastaturet – eller spillkontrolleren om du spiller på Xbox eller Playstation – til du kan se handlingen din utfolde seg på skjermen foran deg. Denne forsinkelsen kalles for «ping».

Dersom man har høy ping kalles det å «lagge», altså at man ser ting etter at de har skjedd i stedet for i sanntid. Uansett hva slags type internett du har, så har du en eller annen form for ping, som måles i millisekunder. Problemet er bare at med satellitt-internett så har du langt høyere ping enn de andre spillerne. Du merker ikke noe til dette når du leser nyheter eller shopper, men for spilling på nettet kan det skape trøbbel.

Det største problemet med høy ping er at spillet ikke blir rettferdig. Du får ikke samme sjanse til å vinne som de andre. Mens ditt signal reiser gjennom verdensrommet, får spilleren med vanlig internett et par ekstra sekunder på seg til å hente skatten, plante bomba eller forsvare territoriet sitt, før satellittspilleren får med seg hva som skjer.

Det finne også mindre åpenbare problemer som kan oppstå med høy ping. De fleste spillutviklerne bygger nemlig spillene sine slik at de skal tåle litt ping. I sånne spill kan en spiller som lagger være immun mot skade, eller umulig å drepe. Bare se for deg hva du kan gjør med en lang periode med udødelighet!

Denne typen fordel har fått noen spillere til å bruke «lagg-programmer» til å skape en kunstig lagg mens de spiller. På skjermen ser det ut som spillkarakteren har frosset, men på sin skjerm får de spille videre. Når laggen forsvinner og spillet synkroniserer seg igjen, har spilleren nå hoppet fram i tid og gjennomført ekstra handlinger, noe som gir en fordel i kamp mot motstanderne.

Dette er grunnen til at enkelte spillsider blokkerer spillere med høy ping, noe som også rammer spillere som har satellitt-internett. Det er altså ikke disse spillerne i seg selv som blir blokkert, men fordi de har høy ping blir de blokkert. Du kan likevel finne en del spill som du kan spille, helt fram til dagen du ikke får lov lengre. Plutselig har spillet bestemt seg for å endre tilgangskontrollen. Selv om dette føles frustrerende og skuffende for spillere med høy ping, så er det bare et forsøk på å få spillet til å funke bra for alle spillerne.

Husk på at tur-baserte spill ikke har samme problem. Disse spillene går saktere, krever mindre datatrafikk, og man skal ikke se ting i sanntid. Det betyr at høy ping ikke gir noen ulemper. Så hvis du liker spill som sjakk, Candy Crush, Angry Birds, Wordfeud og så videre, så kan du fint spille med satellitt-internett. For skytespillene og sportsspillene så vil mange funke bedre enn du frykter, mens andre ikke vil funke i det hele tatt. Sjekk spillutviklerens anbefalinger for ping – det vil gi deg en pekepinn på hvordan spillet vil fungere over satellitt.